Rollenspel in het kwadraat

Zegt Second Life en World of Warcraft je helemaal niets, lees dan verder. Je mist namelijk één van de meest interessante en tegelijk bizarre ontwikkelingen op internet, waar miljoenen mensen een tweede leven leiden. Rollenspel in het kwadraat.

De sociale wereld waarin we ons bewogen zoals het café of park, is verhuist naar het internet. Online is dé plek waar je mensen ontmoet en relaties onderhoudt. Begonnen met fora en chatten, is communiceren via internet geëvolueerd tot virtuele werelden waar iedereen online een tweede, geïdealiseerd leven kan opbouwen en hij kan zijn, wat hem in het echte leven nooit gelukt is. Mensen ontmoeten er vrienden, werken er als goudsmid en bezitten er eilanden en huizen. Sommigen verdienen er bakken met geld mee. Een introductiecursus over de twee meest populaire virtuele werelden waar miljoenen mensen aan verslaafd zijn.

SECOND LIFE (www.secondlife.com)
Dit is een virtuele wereld waar honderdduizenden mensen een persoonlijk karakter hebben aangemaakt, een avater genaamd, die ze tot in details kunnen vormgeven. Er is amper verschil met het echte leven. Zo woont het karakter in het spel en moet hij werken, relaties aangaan en kan hij een restaurant bezoeken.
Echt geld!
Het unieke en bijzondere van Second Life, is dat er echt geld in deze wereld omgaat: de Linden-dollar, vernoemd naar de Duitser Linden Lab die het spel heeft ontworpen. De koers: 270 Linden-dollar is 1 Amerikaanse dollar. Je kunt dit echt omwisselen! Inmiddels is het Bruto Nationaal Product van Second Life ruim 65 miljoen Amerikaanse dollars; een BNP waar een Afrikaans land jaloers op is.
Hoe te verdienen
Door allerlei producten als kleding en huizen te ontwerpen kun je geld verdienen, want er zijn best spelers die voor honderden of zelfs duizenden euro’s een virtueel huis van je willen kopen. Waarom? Als investering, om later voor meer geld door te verkopen.
Egoboost
Voor veel mensen gaat het niet om geld, maar is Second Life de uitgelezen mogelijkheid om een tweede leven te leiden, waarin je alles kunt zijn wat je in het echte leven niet bent. Zit je in werkelijkheid achter de kassa van Albert Heijn, ben je in Second Life manager bij een grote bank. Spelers verliezen de werkelijkheid uit het oog als ze aan het spelen zijn en voelen zich een ander mens. En dat is voor velen verslavend en interessant. Wellicht geeft het ze een enorme egoboost.
Bedrijven
Ook bedrijven hebben Second Life ontdekt. Zo opende BNN recent een eigen eiland waar avaters van over de gehele wereld in de BNN-Tequilabar tequilla’s kunnen drinken en fragmenten van BNN tv-programma’s kunnen kijken. Verder gaat de Zweedse ambassade binnenkort een virtuele ambassade openen waar men informatie over het land kan inwinnen en brengt Vodafone virtuele handsets en een speciale instant messenger service uit, waarmee spelers met elkaar kunnen communiceren.
Kosten
9.95 dollar per maand om gebruik te maken van het hele pakket.

WORLD OF WARCRAFT (www.worldofwarcraft.com)
In tegenstelling tot Second Life is World of Warcraft écht een (vecht-)spel. Ook hier zijn geïndividualiseerde karakters die wonen in het spel, maar deze moeten naast werken en socializen, ook vechten tegen monsters. En dat moet je niet onderschatten, dus tijdens het vechten krijg je hulp van andere spelers.
MMORPG
Het werd voor het eerst in 2004 door Blizzard Entertainment uitgebracht en het is te bespelen op zowel de Mac als de PC. Het valt onder de zogeheten massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). Dit zijn online spellen waar gigantische aantallen spelers uit alle uithoeken van de wereld tegelijkertijd aan deelnemen. Inmiddels zijn er 8 miljoen spelers die ‘wonen’ in de virtuele wereld van World of Warcraft.
Middeleeuwen
De wereld van Warcraft is een middeleeuwse. Karakters hebben beroepen als goudsmid en leerbewerker en zijn ook lid van een gilde. Dat laatste is belangrijk, andere mensen uit je gilde kunnen je helpen op samen de vijand te bevechten. Ook in dit spel gaat, weliswaar, virtueel geld in om. De eenheden: goud, zilver en koper. Hiermee koop je materialen en volg je gevechtstrainingen.
Wereld
Net als bij Second Life, is World of Warcraft voor veel mensen ideaal om de echte wereld te laten voor wat het is en zich te verliezen in het vechten tegen elkaar en tegen de wereld. Maar anders dan een spelletje op de Playstadion of X-Box, woont je karakter in het spel en ook al zet je je computer uit, z’n leven gaat door. Het is onmogelijk het spel te winnen en dat maakt het enorm verslavend; je gaat maar door met spelen.
Wat kost dat?
Afhankelijk van het pakket, kost het gemiddeld 14 dollar per maand.

(Voor Maggy, tijdschrift van Sanoma Uitgevers)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.