Formule 1 voor piloten

De Red Bull Air Race kende zaterdag in Porto de meest spectaculaire race van het seizoen. Met meer dan 600 duizend toeschouwers was de wedstrijd het grootste eendaagse evenement uit de Portugese sportgeschiedenis. En DAG was erbij.

‘Smoke on!’ knalt elke keer dat een piloot aan zijn run begint, uit de speakers. Het is het signaal voor de toeschouwers om door hun zonnebril – in Porto is het nog volop zomer –- naar de hemel te staren. Daar leggen dertien van ’s werelds beste piloten een spannend parcours af. Tot drie keer toe schieten de vliegtuigen omhoog om een looping te maken, waarna ze met ruim 400 kilometer per uur weer naar beneden razen om op zeven meter boven rivier de Douro tussen pylonen te slalommen. Een spectaculair evenement. Of is het toch een sport?

‘Hoe sensationeel ook, de Air Race is geen show, maar een motorsport. Net als de Formule 1’, zegt Erich Schmitt, directeur van official partner SEAT. Overeenkomsten met ’s werelds grootste autosport zijn er inderdaad. Ook bij de Air Race reizen de teams de hele wereld over om het tegen elkaar op te nemen en betalen miljoenen aan mechanische ontwikkeling.

Veel toeschouwers zien de sport vooral als een mooie show. ‘De World Series bestaat pas drie jaar, dus veel mensen weten nog niet wat het precies inhoudt,’ aldus Frank Versteegh (52). De Nederlandse deelnemer vertelt op een tot vliegveld omgebouwde parkeerplaats over zijn doel voor de race. ‘Met een beetje geluk word ik morgen zesde. Anderen hebben een sneller vliegtuig dan ik.’

Het budget van zijn Team Lobo kan zich niet meten met die van de topteams. Bovendien is het smalle parcours niet op zijn immense lijf geschreven. Versteegh: ‘Ik hou van races waarbij je moet rekenen. Hier ga ik vier keer op en neer en dat is het. Er komt geen hersencel aan te pas.’

Dat betekent niet dat Versteegh achterover leunt in zijn Edge 5040 vliegtuig. ‘Je moet altijd geconcentreerd blijven, want dit een bloody, fucking gevaarlijke sport. Koffie, cake en een warme traan zijn dichtbij.’

Een zesde plaats blijkt te hoog gegrepen voor Versteegh. In een Porto dat volkomen op stelten staat – treinen rijden niet, verkeer staat vast en zelfs de militaire eenheid wordt ingezet om de boel in goede banen te leiden – wordt de Nederlander elfde. ‘Meer zat er gewoon niet in,’ aldus Versteegh na de race.

<KADER>
In eigen land
Toen de karavaan in juni 2005 Rotterdam aandeed, was de Red Bull Air Race een ongekend succes. De havenstad bleek een prachtige achtergrond voor deze race, waar de vliegtuigen onder meer onder de Erasmusbrug doorvlogen. Meer dan 750 duizend mensen kwamen hier op af. Maar de afgelopen twee jaar stond Rotterdam niet op de kalender.
Daar zou nog wel eens verandering in kunnen komen. De organisatie heeft voor volgend seizoen een vergunning aangevraagd bij de gemeente. De gemeente mag vier evenementenvergunningen voor 2008 uitdelen. Binnenkort beslist het over de aanvraag. Piloot Frank Versteegh hoopt dat Rotterdam volgend jaar weer op de kalender staat. ‘Natuurlijk! Dat zou fantastisch zijn. Ik heb dromen van racen in Rotterdam, mijn hometown.’

(voor de landelijke krant DAG)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.