Preziteer jij nog steeds met Powerpoint?

Gebruik je nog steeds Powerpoint of Keynote voor je presentaties? Dat kan nu echt niet meer. Wil je indruk maken op je klanten en laten zien hoe creatief je écht bent, kies dan voor het alternatief Prezi.

Het nadeel van clichés: Ze zijn zo platgetreden dat het zijn kracht heeft verloren. Maar het mooie van cliché, is dat ze vaak wel waar zijn. En daarom gooien we er toch één tegenaan: ´Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.´ Een dooddoener, maar oh zo waar. Iets dat makers van presentaties nu door beginnen te krijgen. De tijd van ellenlange sheets, volgestouwd met twintig regels tekst en lullige plaatjes is voorbij. Nu zet je mooi beeld en video´s in om je boodschap helder en duidelijk helpen over te brengen. En daar gebruik je geen Powerpoint of Keynote voor, maar vernieuwende presentatietools zoals Ahead, Empressr of Prezi. Met name die laatste is populair in Nederland (en ver daar buiten). Het wordt zelfs liefkozend ´de Powerpointkiller´ genoemd.

Jan Jelle van Hasselt is mede-eigenaar van Wit Communicatieadviseurs én een Prezi-gebruiker. Hij onderbouwd de verschuiving van tekst gerichte naar visueel gerichte presentaties.´Het accent bij presenteren ligt steeds vaker op beeld. Dat is overigens niet alleen bij Prezi zo, maar ook bij Pecha Kucha.´ Dat laatste spreek je uit als petsja-kuutsja en is een presentatietool waarbij men 20 afbeeldingen als in een diashow laat zien. Elke afbeelding wordt precies 20 seconden getoond. Behalve een tool is het vooral een concept voor het houden van korte presentaties. ´Pecha Kucha wordt wereldwijd aangehangen en onderstreept de focusverschuiving van tekst naar beeld. Bij Pecha Kucha is tekst zelfs geëlimineerd.´ Net als bij dit van oorsprong Japanse concept, wordt ook bij een Prezi-presentatie de aandacht van mensen gegrepen door de visueel sterke manier van presenteren. ´Wanneer mensen voor het eerst een Prezi zien, zijn ze gefascineerd door het instrument´, aldus Van Hasselt. ´Mensen raken enthousiast en meer betrokken bij de presentatie.´

Levendig
Wat is Prezi eigenlijk precies? Prezi is een online presentatiesoftware dat in feite bestaat uit één groot canvas in plaats van op elkaar gestapelde, afzonderlijke sheets zoals bij bijvoorbeeld Powerpoint. Op dat grote canvas zet je waar je maar wilt tekst, foto´s, hyperlinks en embed je video´s, bijvoorbeeld van YouTube. Deze losse teksten en beelden verbind je aan elkaar in de volgorde waarop je dit wilt tonen tijdens je presentatie. Vervolgens ga je één voor één langs deze informatie door in- en uit te zoomen en te roteren. Het resultaat is een levendige presentatie. De saaie plaatje-bij-een-praatje-sheets verbleken erbij.

Ondanks dat Prezi al in april 2009 werd gelanceerd is het nog steeds vernieuwend en maak je er indruk mee. De mensen die dagelijks presenteren hebben vrijwel allemaal van Prezi gehoord. Velen van hen gebruiken het al. Maar bij account managers en andere communicatieprofessionals die minder vaak presenteren zijn het aloude Powerpoint en Apple´s Keynote nog steeds populair. En dus weten hun klanten vaak ook niet beter. Een ideale kans dus om als bedrijf een innoverende indruk te maken met een Prezi-presentatie. Maar toch slepen en plakken veel mensen nog steeds met dat frustrerende Powerpoint waarbij je je haren uit je hoofd wilt trekken en met een gammel eindresultaat komt waar niemand ooit echt tevreden over is. Waarom? ´De functionaliteit van Powerpoint is nog niet geëvenaard´, aldus Van Hasselt. Zo is het lastig om hand outs te maken van je Prezi. En de variatie aan lettertypes in een stuk kleiner dan bij dat aloude Powerpoint. En hoewel een Prezi-presentatie maken geen hogere wiskunde is, kost het toch de nodige tijd om de software meester te worden. Iets dat niet iedereen wil of kan investeren.

Een andere reden waarom veel communicatieprofessionals nog steeds met Powerpoint of Keynote blijven pielen ligt volgens Van Hasselt in het feit dat Prezi – nog – niet geland is bij vormgevingsbureau´s. ´Zij ontwerpen nog steeds presentaties voor Powerpoint. Een gemiste kans, want als je een corporate identity ontwikkeld voor een klant, moet je ook bezig zijn met de vraag: Hoe presenteert een bedrijf?´

Het is wel een beetje het verhaal van de kip en het ei. Vormgevingsbureau´s innoveren op dit vlak wellicht onvoldoende, maar aan de andere kant zijn het de klanten van deze vormgevingsbureau´s die nog steeds vragen naar designs voor Powerpoint. Meestal uit angst om iets nieuws te gebruiken. Want Powerpoint kennen ze en het heeft tot nu toe voor hen gewerkt. Zolang deze vicieuze cirkel niet wordt doorbroken, maakt Prezi de naam van Powerpointkiller niet waar. Nog geen jaar na de lancering van de software kreeg de tool al deze bijnaam. Zover is het dus nog niet, maar waar zitten we? Van Hasselt: ´Prezi zit in een opwaartse beweging, maar bevindt zich nog steeds in de startfase. De piek is nog lang niet bereikt.´

Paddestoelen
En zoals dat bij nieuwe, vooral digitale, ontwikkelingen gaat, werpen de Prezi specialisten en goeroe´s zich massaal op. Het zijn vaak jonge honden die vanwege hun studie en interesse in visualiteit en internet al ruim anderhalf jaar Prezi gebruiken. Deze gasten zijn vaak als stagiaire ook degene die Prezi bij hun stagebedrijf introduceren. Omdat zij tijd en moeite hebben geïnvesteerd in de materie, bieden zij nu hun diensten aan bedrijven aan om presentaties voor hen uit te werken. Iets waar Van Hasselt liever geen gebruik van maakt. ´Ik zou de focus leggen op zelf kennis ontwikkelen in plaats van een bureau in de arm te nemen. Zelf kennis ontwikkelen is altijd goed voor een bedrijf. Daarnaast is het een kans om aan je klanten je creativiteit te tonen en te laten zien dat je weet wat er speelt.´
Zelf is Van Hasselt ook aan de slag gegaan met Prezi. Hij gebruikt de tool regelmatig voor zijn presentaties. Heb je nog do´s en don´t voor ons? ´Om een leeg canvas te vullen is nog niet zo simpel. Kijk daarom op Prezi.com naar bestaande presentaties. Zoek er één uit die je bevalt en bewerk deze met je eigen teksten en beelden. Gebruik het als een template.´ En een don´t? ´Toon je expertise door beperkt gebruik. De valkuil is de vele, mooie effecten van Prezi de hoofdrol te laten spelen. Niet alleen sneeuwt de boodschap van je verhaal dan onder, ook word je zeeziek als je ernaar kijkt.´

Hoe gebruik je Prezi? Zes tips

1. Introductievideo´s
Ga naar Prezi.com om introductievideo´s te zien en bestaande Prezi-presentaties te bekijken. Bewerk zo´n bestaande Prezi om de software snel onder de knie te krijgen.
2. Download je Prezi-presentatie
Je kunt het ook online gebruiken, je presentatie zit dan in een ´cloud´. Maar als je niet zeker bent van een goede internetverbinding tijdens je presentatie, is het handig om je Prezi te downloaden.
3. Koop de offline software
Prezi kun je kosteloos online gebruiken op Prezi.com. Echter, je presentaties staan dan online en kunnen door iedereen bekeken worden. Is jouw presentatie topsecret, koop dan de offline software.
4. Prezi is niet het doel
Realiseer je dat Prezi een manier is om je verhaal te ondersteunen. Een flitsende Prezi moet nooit het doel op zich zijn.
5. Deel je Prezi
Geef na afloop van je presentatie mensen de mogelijkheid de Prezi-presentatie te kopieren. Zo verspreid je je kennis en je verhaal. Dit kan op verschillende manieren. Op een USB stick zetten en uitdelen is daar één van.
6. Brainstormen
Prezi is niet alleen gemaakt om mee te presenteren, maar je kunt het ook gebruiken om te mindmappen of te brainstormen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.