Interview met… Marjon Keller

marjon kellerIn deze serie gaan we terug naar de studententijd van een beroemde ex-student van de HvA. Deze keer: Marjon Keller.

Marjon was al beroemd voordat ze in 1989 de lerarenopleiding Nederlands en Engels ging volgen aan wat toen d’ Witte Lelie heette. Ze was namelijk één van de vier zangeressen die vanuit Kinderen voor Kinderen in 1985 de meidengroep Frizzle Sizzle oprichtte. Daarmee scoorde ze grote hits (Talk it Over en Second Date) en liet ze bij menig tienerjongen het hart sneller kloppen. In december 1989 kwam er een einde aan de succesvolle formatie. De 19-jarige Marjon studeerde toen net 4 maanden aan de HvA. Tegenwoordig presenteert ze een ochtendshow op RTL FM en verleent ze haar stem aan o.a. het telefoonsysteem van T-Mobile (“Welkom bij T-Mobile. Toets een 1 om verder te gaan”) en reclamefilmpjes van Edah (“Deze week een kilo bananen voor 99 cent”).

Waarom kapte je al na één jaar met de lerarenopleiding?
“Eigenlijk heb ik de studie misbruikt. Ik wilde kunstgeschiedenis aan de universiteit gaan doen, maar ik had geen vwo-diploma. Dus ik besloot één jaar hbo te doen om mijn propedeuse te halen, zodat ik daarna direct over kon stappen naar de universiteit. Dat deden toen heel veel mensen, omdat de studie makkelijk te doen was. Maar het was wel een leuke studie, alleen lag mijn hart bij kunstgeschiedenis. Dat heb ik ook in Amsterdam gestudeerd en heb er tien jaar over gedaan, omdat er van alles tussenkwam. Nog steeds ben ik mijn studieschuld aan het terugbetalen! Elke maand schrijven ze een lullige 14 euro van mijn rekening af, maar ze krijgen het niet van me cadeau.”

De hele school herkende je van Frizzle Sizzle. Hoe was dat?
“Dat was best vervelend. Mensen begonnen er vaak over, terwijl ik wel eens wilde horen wat hún deden. En bij de ontgroening van een studentenvereniging is beroemd zijn ook niet heel handig, want je bent een makkelijk doelwit van allerlei flauwekul. Ach, het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Als het verkeerd valt wat je doet, dan ben je gigantisch de lul natuurlijk. Maar beroemd zijn was ook wel weer leuk, omdat ik met dat zingen overdreven op handen werd gedragen en ineens weer gewoon op school zat en mijn vinger op moest steken als ik naar de toilet wilde. Dat was grappig.”

Welke karaktereigenschap moet je hebben om studeren met zingen te kunnen combineren?
“Daar moet je Tweeling voor zijn, zeven dagen in één dag willen stoppen en gewoon nu heel erg willen leven. Ik doe het liefst tien dingen tegelijk, wat overigens niet altijd even handig is als je één ding heel goed moet doen. Qua resultaat ben ik dan ook een middenmotor in alles; ik blink niet erg uit in één ding. Op school hetzelfde; achten hoefden niet, een zes was genoeg. Aan het zingen kwam in dat jaar al snel een eind. Tja, als je in iedere hoek of elk gat in Nederland vier keer bent geweest om op te treden, dan wordt het een herhaling van een herhaling. We waren toen nog jong genoeg om iets anders te beginnen en dus stopten we ermee. Het was een leuke tijd, maar ik ben geen zangeres. Dus op gegeven moment moet je je eigen beperkingen kennen.”

En ging je verder studeren…
“Na een jaar haalde ik mijn propedeuse en ging naar de universiteit. Daar heb ik zo lang over gedaan omdat ik in 1991 op televisie het kinderprogramma Blizz presenteerde en later nog Shownieuws. Het contrast met wat ik nu doe is erg grappig. Toen ik op tv was, was ik alleen maar bezig met hoe mijn haar zat, welke kleding ik aan moest en of ik slank genoeg was. De volgende dag vroeg ook iedereen wie mijn make-up had gedaan en men vertelde hoe mooi mijn haar wel niet zat. Maar niemand had gehoord wat ik überhaupt zei! Al had ik mijn boodschappenlijstje opgerateld, dan nog was er geen hond geweest die dat doorhad. En in het werk dat ik tegenwoordig doe, draait juist alles om wat ik zég. Ik kan in een pyjama achter de microfoon gaan zitten, niemand die dat zal merken.”

Wat vind je typerend voor de lerarenopleiding?
“Het was een hele lieve, naïeve studie. Zo moesten we stagelopen op een school en die plek moest je zelf regelen. Dus ik ben naar mijn oude school gegaan en heb daar een folder en twee stickers gehaald, en op school verteld dat ik daar stage liep. Vervolgens heb ik in twee nachten dat hele verslag vol gefakete interviews met leerlingen zitten typen en informatie uit dat foldertje gehaald om het verslag er zo waterdicht mogelijk uit te laten zien. Vervolgens werd dat verslag door de docente, wiens naam ik niet zal noemen want dat is een beetje lullig, eruit gehaald omdat het zo geweldig was! Het kwam niet eens in ze op om even te bellen of ik wel écht stageliep op die school. Beetje naïef.”

Beetje boel naïef. Heb je vandaag de dag nog wat aan deze studie?
“Ik doe niks meer met Nederlands en Engels, behalve dat ik de hele dag bezig met teksten die ik inspreek voor reclames, bedrijfsfilms, lesmateriaal, etc. Die teksten stikken van de fouten. Ook al is het niet mijn tekst, ik moet het wel inspreken en ik voel me daar verantwoordelijk voor. Als ik het fout zeg, vind ik dat zo dom. Dus heel vaak zit ik die zinnen om te bouwen en de fouten eruit te halen. En dat na slechts één jaar De Witte Lelie. Moet je nagaan als ik die studie had afgemaakt.”

<KADER>

Geboren: 1 juni 1970 in Hilversum

– Vormde Frizzle Sizzle met Mandy Huydts en Karin en Laura Vlasblom.
– Deed met deze band in 1986 mee aan het Eurovisiesongfestival in Noorwegen.
– Ontving in 1987 met de meidengroep een Zilveren Harp van de Stichting Conamus.
– Presenteert nu tussen 09.00 en 12.00 uur bij RTL FM haar ochtendprogramma.
– Is de ‘stem van RTL4’ en je hoort haar zodoende in promo’s en als voice-over.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.