Acrobatiek met auto’s

De Italiaanse stuntman Holer Togni is naar het circuit van Assen afgereisd om tijdens het Truckstar Festival zijn record ‘op drie wielen rijden met een truck’ te verbeteren. Wij waren erbij omdat we willen weten hoe deze stunt precies werkt. En hoe het is om een stuntman te zijn.

“To the right!”, klinkt het streng op de baan vlak voor de hoofdtribune. Holer Togni (66) houdt wild gebarend de boel scherp in de gaten terwijl de ramp waarmee hij zijn truck op de kant moet krijgen wordt opgebouwd. “Va bene, va bene”, oftewel ‘het is goed’ zegt hij goedkeurend wanneer de circuitmedewerkers zijn aanwijzingen goed hebben opgevolgd.
De ramp heeft Togni speciaal voor deze dag gebouwd. Het is iets langer dan normaal, 19 meter, en heeft een hoek van 16 graden. Zo moet zijn Iveco trekker met oplegger nog stabieler van de ramp afkomen. Want al de kleinste trilling zorgt vanwege een domino-effect voor een enorme zwaai aan de voorkant van de truck. De truck zal dan snel omvallen. In het goede geval op z’n wielen, in het slechtste geval op z’n kant en met Togni z’n hoofd door het raam. Precisie bij het opbouwen van de ramp is dus geboden.

Op gevoel
Een uur voordat de ramp wordt neergezet en zijn recordpoging gaat beginnen, spreken wij de flamboyante Italiaan bij zijn truck. Wij willen van hem horen hoe zijn stunt precies werkt. “De drie belangrijkste zaken zijn snelheid, de afstelling van het stuur en de hersenen”, zegt hij. “Ik kan je niet vertellen welke snelheid ik exact nodig heb om mijn stunt uit te voeren. Ik kijk nooit op de snelheidsmeter. Ik hoor namelijk aan het geluid van de motor of ik te snel of te langzaam ga. Dit is iedere keer anders, omdat tegenwind en vooral de ondergrond telkens anders is. Het ene asfalt is de andere niet.”
Ook andere omstandigheden beoordeelt hij op gevoel. “Ik gebruik geen windmeter, ik luister naar de wind om te bepalen of ik tegen moet sturen of niet. De truck weegt 11.000 kilo, maar als ik op drie banden rijdt, is het kleinste beetje wind genoeg om mij omver te blazen.”
Dan de afstelling van het stuur. “Deze moet niet te licht zijn. De kleinste beweging kan grote consequenties hebben omdat de truck zo lang is. Bewegingsenergie bouwt zich op.”
Het laatste belangrijke punt is de ‘hersenen’. “Mijn hoofd moet kalm zijn. Omdat ik alles op gevoel doe, moet ik niet bezig zijn met allerlei gedachten.” Togni maakt zijn hoofd leeg door vlak voor de stunt een warming up te doen.

Brekebeentje
Bang voor ongelukken is de oude rot niet. “Angst is niet meer of minder dan weten dat het fout kan aflopen wanneer er iets niet goed gaat. Zolang je daar niet aan denkt, hoef je niet in paniek te raken of bang te zijn.”
Ook zijn vele ongelukken in de loop der jaren hebben hem niet angstig gemaakt. Wat heb je allemaal gebroken? Togni probeert details te vermijden. “Teveel om op te noemen.” Daar wil hij het bij houden, maar we vragen even door. Je armen? “Ja.” Je benen? “Ja.” Je handen, schouders, rug? “Allemaal. Zelfs mijn nek. Knijp er eens in, zo hard je kan”, vraagt hij ondergetekende. Spieren van staal! “Moet ook wel, die spieren beschermen mij. Als ik nog een keer nekletsel oploop, ben ik waarschijnlijk dood.”

Trapeze-acrobaat
Onbevreesd de meest bizarre stunts doen, Togni weet niet beter. Hij is geboren in een circusfamilie. Zijn vader leerde hem als jochie van acht hoe hij zichzelf moet beschermen als hij valt. Toen hij ouder werd, werd hij acrobaat in het circus. Hij deed vliegende trapeze (zonder reddingstouw!) en temde leeuwen. Hij werd pas stuntman toen hij en zijn broer Divier autostunts van overzee naar Italië haalde. Omdat er in Italië niemand te vinden was die de stunts kon of durfde te doen, besloot Holer zelf stuntman te worden.
Zijn er overeenkomsten met je vorige leven als acrobaat? “Wat ik nu doe is spannender dan acrobatiek. Dat laatste luistert heel nauw. Er is geen ruimte voor improvisatie, je doet het bijna op de automatische piloot. Dit is anders. Ik móet zelfs improviseren vanwege de continue wisselende omstandigheden als wind, snelheid en wegdek. Dat maakt het gevaarlijker.”
Terwijl het interview ten einde is en Togni wegloopt om zich in zijn felgele overall te heisen, roept hij nog wat na. “Schrijf op dat mensen mij niet na moeten doen. Zelfs voor een expert als ik zijn dit gevaarlijke stunts. Jaren terug ging het bij deze stunt zo fout, dat ik twee maanden in het ziekenhuis heb gelegen. Ik verloor 16 kilo in 8 weken. Had van alles gebroken en gescheurd.”

Moment suprême
Het moment is daar. Het publiek staart met ingehouden adem. Togni kijkt met zijn timmermansoog of de wagen goed voor de ramp staat, waarna hij als een ware showman zijn auto in springt en gas geeft. De truck komt los, rijdt op drie wielen, maar valt na zo’n 80 meter neer. Het wegdek is in de Nederlandse zomer te nat gebleken. Togni: “Daardoor gleden de wielen te veel. De wagen schudde te erg om 152 meter te kunnen rijden. Maar het was te gek om te doen.” Geen record, maar het publiek gaat evengoed uit zijn dak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.