Crossfit: De sport waar het lichaam voor bedoeld is

Een frontale aanval op de huidige fitnessindustrie. Dat meent Crossfit-bedenker Greg Glassman. Waarom nog langer aan een stuk metaal sjorren in een sportschool als je met Crossfit een sport kunt beoefenen die je niet alleen sterk en fit maakt, maar die ook uitdagend en competitief is?

Crossfit is ´s werelds snelst groeiende fitnessvorm. Het draait om constante variatie, functionele bewegingen en een hoge intensiteit. Er wordt niet een enkel doel nagestreeft, zoals grotere biceps of gewichtsverlies, maar het optimaliseren van het algehele fysiek is het streven. De oefeningen richten zich op het verbeteren van de tien erkende fitness domeinen. In Amerika is Crossfit razend populair. Daar worden zelfs wedstrijden gehouden in uitpuilende stadions en met een kwart miljoen dollar als prijzengeld voor de winnaar. Nu de sport, want dat is het, in Nederland aan populariteit wint, wilden wij zelfs eens ervaren wat het precies is. En dus ging ondergetekende naar de Reebok-Crossfit sportschool, ook wel ´box´ genoemd.

Crunches zijn een no-go
Omdat het al een flinke tijd geleden is dat ik voor het laatst heb gesport, stond ik niet bepaald te springen toen ik werd gevraagd afgebeuld te worden door een voormalig beroepsmilitair en Thaiboks kampioen. Maar tegelijkertijd ben ik benieuwd. En dus hijs ik me in een sportoutfit en sluit aan bij de les. De gevreesde beul Erwin van Beek (40) uit Made blijkt niet zo heel eng als hij uitlegt wat we deze ochtend gaan doen. Wanneer hij vertelt over de buikspieroefening wordt gelijk de kern van Crosfitt duidelijk. “Wij doen geen crunches zoals in de sportschool. Voor crunches zijn je buikspieren namelijk niet gemaakt. Wel voor goed recht opstaan. Je traint de spieren effectiever door ze te gebruiken zoals ze gebruikt horen te worden”.
En Erwin kan het weten. Hij studeerde aan de ALO, werd daarna beroepsmilitair, leidde in Nederland leden van arrestatieteams op en gaf in Amerika militaire politietrainingen. Ook trainde hij hij de Royal Guard van de sjeiks in de Emiraten. Hij legt verder uit: “In de sportschool train je cosmetisch, zodat je er goed uitziet voor de spiegel. Maar dat wil niet zeggen dat je je spieren ook efficient kunt gebruiken”. Je komt ze wel eens tegen, van die klerenkasten die zo breed zijn dat ze hun handen niet eens achter hun hoofd kunnen krijgen. Erwin: “Dan ben je in onze ogen dus niet fit.” Brede armen zijn alleen goed voor het open schuiven van gordijnen. “Daarom worden bij Crossfit natuurlijke bewegingen gemaakt. Zo train je naast kracht de aansturing van de spieren door zenuwen, maar ook coordinatie en souplesse. Pas wanneer je én sterk bent én deze kracht functioneel kunt gebruiken ben je fit.”

One size fits all
De gevreesde militaire bootcamp blijft uit. In mijn dromen zag ik Erwin al vloekend en tierend tekeergaan, maar niets van dit alles is waar. Zijn uitleg en bijsturing gaat heel gemoedelijk. En hoewel ik nog zwetend mijn serie push ups aan het afmaken bent en de rest van de groep al in de turnringen hangt, valt Crossfit mij niet tegen. Erwin: “Iedereen kan het doen omdat je de bewegingen niet hoeft te leren. Je doet waarvoor het lichaam gemaakt is te doen. Daarnaast kan een ieder zijn eigen tempo en zwaarte bepalen.” Vanwege deze laagdrempeligheid trekt Crossfit een divers publiek. Ten eerste mensen die iets aan fitness willen doen. Daarnaast topsporters. En tenslotte zij die Crossfit als sport beoefenen, zoals Naomi Rinsampessy. Tijdens onze ontmoeting in de les vertelt ze dat ze mee gaat doen aan de BeNeLux Crossfit Games (zie kader).

Wakker worden!
De effecten van Crossfit blijven niet beperkt tot spieren en conditie, ook op neurologisch gebied gebeurt er wat met het lichaam. Erwin: “In de sportschool focus je bij oefeningen op spiercontractie. Bij Crossfit draait het om intensiteit. En doordat het zoveel intenser is, wordt het hele lichaam wakker geschud en moet het een tandje bijschakelen. Alles, zoals de hormoonhuishouding, wordt geoptimaliseerd.” Het lichaam gaat functioneren zoals het hoort. Bij de meeste mensen is de boel toch wat ingezakt. Vooral bij matig getrainde journalisten die de hele dag achter de computer zitten en bij thuiskomst laveloos op de bank ploffen.

Na een drie kwartier durend parcours van ringhangen, push ups, gewichtheffen en meer, klinkt neerploffen op een bank heel verleidelijk. Kapot ben ik! Maar wat is het gaaf om te doen. ´Verslavend´, noemen mijn groepsgenoten het. Waar de sportschool voor mij ondanks verwoede pogingen nooit een verslaving werd maar altijd die monotone martelgang bleef, zie ik in Crossfit voor mij potentie. De nadelen van in je uppie aan saaie machines trekken worden hier in één klap weggepoetst. En daarnaast klinkt bewegingen maken zoals je lichaam dat hoort te doen heel logisch en gezond. Ik zou mijn armen in de lucht willen steken en roepen ´ik ben fan!´, maar dat gaat even niet. Spierpijn.

<KADER> Naomi naar het BeNeLux kampioenschap
In oktober zal Naomi Rinsampessy (29) meedoen aan het Crossfit BeNeLux kampioenschap. “Die ga ik winnen”, zegt de voormalig wereldkampioen Miss Fitness. “Want bij de vorige editie werd ik derde. Al weet ik niet hoe de concurrentie er nu voor staat. Want Crossfit als sport groeit zo snel, het niveau stijgt daardoor rap.” Wat Crossfit zo aantrekkelijk maakt? “Het wedstrijdelement. Bij gewoon fitness is dat er niet. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik jarenlang zo bevlogen bezig was met fitness. Crossfit is top, ook vanwege het groepsgevoel. Je ondergaat allemaal hetzelfde en maakt dezelfde emoties door. En ieder op z´n eigen level.”

<KADER> Focus op de 10 fitness domeinen
Met Crossfit werk je aan de 10 erkende fitness domeinen.

1. Cardiovasculaire / respiratoire uithoudingsvermogen: Het vermogen van het lichaam om zuurstof te verzamelen, te verwerken en te leveren.
2. Uithoudingsvermogen: Het vermogen van het lichaam om energie te verwerken, te leveren, op te slaan en te gebruiken.
3. Sterkte: Het vermogen van een spier of van een combinatie van spieren, om kracht te leveren.
4. Flexibiliteit: Het vermogen om bewegingsbereik te maximaliseren bij een bepaalde beweging.
5. Vermogen: Het vermogen van een spier of een combinatie van spieren om maximale kracht toe te passen in minimale tijd.
6. Snelheid: De mogelijkheid om de tijdcyclus van een herhaalde beweging te minimaliseren.
7. Coördinatie: De mogelijkheid om een aantal verschillende bewegingspatronen te combineren tot een unieke aparte beweging.
8. Behendigheid: Het vermogen om de overgang van de ene naar de andere beweging te minimaliseren.
9. Balans: De kunde om het zwaartepunt van je lichaam ten opzichte van het draagvlak te controleren.
10. Nauwkeurigheid: De mogelijkheid om bewegingen te controleren in een bepaalde richting of met een bepaalde intensiteit.

<KADER> Crossfit Games: Op zoek naar de meest fitte man en vrouw van de aardbol
Een vol stadion en een zak met 250.000 dollar voor de winnaar. De jaarlijke Crossfit Games zijn groot in Amerika. Er zijn voorrondes over de gehele wereld. Het doel van de games is het zoeken van de meest fitte man en vrouw van de wereld. De sleutel naar het eerlijk meten wie het meest fit is, is dat de deelnemers niet weten welke onderdelen en oefeningen ze moeten doen. Ze kunnen er niet voor trainen. Want dan zou je op enkele onderdelen de beste kunnen zijn. Maar Crossfit draait nu juist om op alle onderdelen goed zijn. Daarom moeten deelnemers tijdens de Games niet alleen zware gewichten verplaatsen, maar ook touwklimmen, spijkers de grond in slaan met een hamer en handstands doen terwijl je op turnringen leunt!

<KADER> Ook de voeding is natuurlijk
Niet alleen de fitnessoefeningen gaan back-to-basic, ook de bijbehorende voeding gaat terug naar zoals het bedoeld is. Mensen die aan Crossfit doen worden aangeraden het dieet te nemen die de oermans nam: Vlees, vis, noten, zaden, fruit, groente, etc. Het idee erachter is dat de mens daar genetisch het beste op is afgestemd. Erik: “Makkelijke richtlijn: Alles wat uit een verpakking komt en E-nummers heeft, moet je nooit eten of drinken.”

<KADER> Met Crossfit is fitness meetbaar geworden
Het uitgangspunt van de Crossfit trainingen is een zware lading over een lange afstand snel verplaatsen. In een formule: Kracht X Afstand : Tijd = ´Power output´, oftewel intensiteit. Met deze meting kun je je vorderingen bijhouden.

(voor Know How)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.