Lekker beuken en racen in Mexico

Formule 1 races zijn vaak saai. Dat is wel anders in het populaire WTCC. DAG ondervond het in Mexico, waar de tweede wedstrijd van het seizoen verreden werd.

De populariteit van Formule 1 lijkt in Nederland dalende. Ten opzichte van 2006 trokken de televisieuitzendingen op RTL vorig jaar een kwart minder kijkers. De reden? Er rijdt geen Nederlander meer mee, maar belangrijker: de races zijn niet spannend genoeg. Echte raceliefhebbers komen beter aan hun trekken bij het WTCC. In dit WK, georganiseerd door de internationale autosportbond FIA, rijden twee landgenoten mee: Olivier Tielemans (BMW) en SEAT-coureur Tom Coronel.

Waar in de Formule 1 vaak één auto van start tot finish onbedreigd aan kop van het rijdersveld rijdt, zijn de races in het WTCC een stuk spannender. In potentie kunnen wel twaalf verschillende rijders een race winnen omdat het competitiever is: de FIA houdt de auto’s onder meer door compensatiegewicht dicht bij elkaar. Eén klein slippertje en je wordt aan alle kanten voorbij gereden. Deze wetenschap houdt de fans én rijders op het puntje van hun stoel.

Ook vorig weekend op het Autódrome Miquel E. Abed circuit in Puebla werden de autosportfans verwend. Vooral de tweede race – in het WTCC worden niet één, maar twee wedstrijden verreden op één dag- blijkt enerverend. Met de neuzen tegen de kont duwen en beuken de 23 coureurs elkaar het 3.2 kilometer lange circuit over. De SEAT Leon van Coronel krijgt al snel een tik waardoor de voormalig Formule 3-winnaar enkele plaatsen terugvalt, maar uiteindelijk weet hij zich van een tiende naar een zesde plek te rijden. Olivier Tielemans speelt geen rol van betekenis. Ook niet in de eerste race die minder hectisch was omdat de snelle SEAT TDI dieselauto’s van de eerste startrijen mochten starten, maar waar Coronel zijn derde startplaats wist om te zetten in een knappe vierde plek.

Ook in het zeer zomerse Mexico, waar geen Mexicaanse coureur in actie kwam, trok de race dik 55.000 toeschouwers. Het WTCC is overal populair. Volgens Tom Coronel komt dat omdat de klasse dicht bij de mensen staat. ‘De auto waarin we rijden is in de basis gelijk aan de straatvariant. Daardoor hebben fans feeling met de wagens. Een Formule 1 bolide ziet er leuk uit, het is een futuristische sigaar met vleugels, maar met een auto heeft het weinig te maken.’

Naast herkenbaarheid dankt het WTCC haar populariteit aan toegankelijkheid. Mensen kunnen ongestoord in de pitstraat lopen, foto’s maken bij de auto’s en handtekeningen vragen aan de rijders. Dat is in de glitter en glamourwereld die Formule 1 heet volstrekt uitgesloten.

Volgens Rick Winkelman, tv-commentator die elke race meevliegt met de WTCC-karavaan om verslag te doen voor RTL7, houden fans daarnaast van het WK toerwagen omdat het de essentie is van racen. ‘Er is geen ingewikkeld gedoe met pitstops, gewoon knallen.’ Winkelman is vijf jaar lang pitreporter geweest in de Formule 1. ‘Daar is inhalen en racen vrij klinisch, maar in het WTCC wordt gebeukt en geduwd. Niet alleen voor de fans is dat mooi om te zien, voor de rijders is het te gek om in deze klasse te rijden.’

Dat bevestigt voormalig Formule 1-rijder Tiago Monteiro, rijdend in één van de diesels van SEAT. ‘Een Formule 1 bolide besturen is het mooiste wat er is. Maar in het WTCC kun je écht racen en los gaan’, aldus de Portugees die de tweede race in Puebla won. Daarom ook is de raceklasse, die pas sinds vier jaar bestaat en dus nog in de kinderschoenen staat, zo interessant voor autocoureurs. Niet voor niets rijden er vier voormalige Formule 1 coureurs mee. Naast Monteiro zijn dat Alessandro Zanardi, Nicola Larini en Gabriele Tarquini.

Het showelement is een andere reden van de aantrekkingskracht van het WTCC. ‘De Formule 1 begrijpt niet dat het publiek vermaakt moet worden’, vindt Winkelman. ‘Een race duurt tweeëneenhalf uur en vaak zijn alleen de eerste twee en laatste twee ronden interessant. Daartussen gebeurt niet veel’. Een WTCC-race duurt een half uur. ‘Mensen kunnen zich niet langer dan een half uur focussen’, voegt Coronel toe. ‘Hoe vaak hoor je niet over Formule 1 races: ‘Ik heb alleen de start gezien’ of ‘ik ben in slaap gevallen’? Nou, slapen tijdens een WTCC-race is onmogelijk!’

Geschreven voor landelijke krant DAG (initiatief Volkskrant / PCM)

Copyright © Gabriël Deriga

2 gedachtes over “Lekker beuken en racen in Mexico

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.