Hugo Metsers: “Als acteur verdien je amper geld, je moet je hele persoonlijkheid in het licht gooien en je wordt constant bekritiseerd”

Hugo Metsers (43), bekend als acteur uit Band of Brothers / Siberia en Goede Tijden, Slechte Tijden, startte in 2004 met de eerste opleiding tot acteur voor de camera in Nederland. Wij bezochten hem op het Mediacollege Amsterdam om antwoord te krijgen op de vraag: Hoe word je filmacteur?

“Dit is de opleiding waar ik vroeger graag naartoe wilde. Alleen bestond het niet”, zegt Hugo Metsers. “Daarom ging ik maar naar de Toneelschool.” In 2004 begon hij zijn droomopleiding. “Ik vond dat er erkenning moest komen voor het medium film. In Nederland krijgt de theatercultuur van oudsher meer aandacht.” Onterecht, in zijn ogen. “Film wordt gezien als iets simpels en commercieels. Onzin.”
Acteren in een film is dan ook heel wat anders dan toneelspelen. “In de jaren ´70 en ´80 speelden alleen maar toneelspelers in films. Het waren goede acteurs, alleen te weinig van hen pasten zich aan het medium aan. Als acteur in een film moet je nadenken en van daaruit volgt een kleine beweging of een lichte verandering in je mimiek. Terwijl je op het toneel met je expressie, gebaren en stem ook de achterste rij moet bereiken.”

Speelfilmdebuut
De opleiding Filmacteur streeft ernaar vijftien acteurs per jaar ´af te leveren´. Bekende namen die de opleiding gevolgd hebben zijn Lennart Timmerman (Razend!, SpangaS) Sergio Hasselbaink (Sonny Boy), Robin Martens (GTST), Madelief Blanken (Sint, Feuten) en Gerson Oratmangoen (Schemer). Die laatste speelt samen met onder meer Sander van Amsterdam (Het Huis Anubis) in Rauw. Dat is dit jaar de eindfilm voor de studenten van de avondopleiding Filmacteur. Het is het speelfilmdebuut van regisseur Hugo Metsers en komt nog dit jaar uit in de bioscoop. “Met het maken van een eindfilm geeft de opleiding samen met Stichting Faaam de afgestudeerden een podium om zich te laten zien aan het publiek, maar ook aan regisseurs en producenten.”

Acteur bén je
Kun je acteur worden of moet je beschikken over aangeboren talenten? “Een acteur ben je of je bent het niet. Dat moet al gebeurd zijn voordat iemand hier auditie komt doen. Het heeft te maken met genen en je achtergrond.” Volgens Hugo zijn er twee soorten studenten. De eerste groep komt uit het culturele milieu. De andere groep is volgens hem ´de bevrijders´. “Zij willen zich bevrijden van de keten waar ze in zitten. Ze willen wegvluchten van de negen tot vijf baan. Het gekke is, ik kom uit een cultureel milieu, maar ook ik wilde vooral acteur worden om geen standaard kantoorbaan te hebben. Ik wilde een avontuurlijk leven, zonder aan van alles vast te zitten.”

Motivatie is de belangrijkste eigenschap om te slagen als acteur. “Je moet van het dak willen springen om acteur te worden. Zo graag moet je het willen. Die motivatie zorgt ervoor dat je offers wil maken. Vergis je niet, als acteur verdien je amper geld, je moet je hele persoonlijkheid in het licht gooien en je wordt constant bekritiseerd.” Rebecca Boektje, die de opleiding van Hugo met goed gevolg heeft afgelegd en inmiddels gespeeld heeft in de film Amsterdam Heavy en de politieserie Hart tegen Hard, is het met Hugo eens. “Zonder een enorme motivatie houd je de opleiding niet vol. Het is zo zwaar, vooral de avondopleiding. Je sociale leven staat drie jaar lang op nul. En de emotionele en fysieke opdrachten zijn slopend.”

Zelfbewustwording
Het belangrijkste facet van de opleiding Filmacteur is zelfbewustwording. Hugo: “De opleiding is een soort zandbak waar een aankomende professional kan oefenen en de tijd krijgt om fouten te maken. Wat ze vooral leren is dat hun zelfbeeld gaat overeenkomen met hoe andere mensen naar ze kijken.” Dat is het grootste werk. “Mensen houden zich zo vast aan hun niet kloppende zelfbeeld.” Rebecca snapt wat Hugo bedoelt. “Het leek soms wel alsof ik bij een psychiater liep. Ik ben helemaal binnenstebuiten gekeerd. Erg confronterend om jezelf zo te leren keren. Al lukt het niet om door te breken als actrice, de opleiding is een verrijking voor mijn verdere leven.” Jezelf in elke vezel herkennen is belangrijk als acteur. Hugo: “Want je moet weten waar je emoties en ervaringen vandaan kan halen om te gebruiken in het acteren.”

Tienerfilms
Kan iemand van 40 jaar zich bij je inschrijven? “Nee”, zegt Hugo resoluut. “Niet omdat een ouder iemand geen acteur meer kan worden. Maar vanwege de groepsdynamiek op de opleiding. Mensen moeten elkaar inspireren en verder brengen. Dat kan niet als een docent iemand van 22 jaar iets probeert duidelijk te maken over zelfbewustheid, iets wat een veertiger al drie keer heeft meegemaakt.” Dus jong zijn is een vereiste? “Als je hier als tiener binnenkomt, maak je meer kans om werk te krijgen. In Nederland worden veel tienerfilms gemaakt. Als je ouder bent moet je concurreren met mensen die van de Toneelschool komen. Zij worden ook gecast voor films met twintigers.”
Heb je nog een laatste tip voor Preview-lezers met een acteerdroom? “Kom ons niet lastig vallen met ´ik ga proberen of acteren wat voor me is.´ Nee, wij maken geen acteurs, je bént het al. Je moet een heel groot verlangen hebben om jezelf te ontwikkelen en de wereld te laten zien wie je bent en wat je verhaal is. Acteren voor de camera kan daar een vorm voor zijn.”

Geschreven voor filmblad Preview

Copyright © Gabriël Deriga

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.