Sanoma-bom: Niet vastklampen maar meebewegen

Sanoma Uitgevers neemt afscheid van bijna 700 medewerkers en zet onder meer Playboy, Nieuwe Revu en Panorama te koop. Het gaat al jaren slecht met de oplages en inkomsten van tijdschriften, maar dit nieuws sloeg bij velen in als een bom. En dat vind ik opvallend. En het heeft te maken met vastklampen en inzicht.

In plaats van meebewegen met ontwikkelingen, klampen veel bladenmakers zich vast aan het bekende. En ondanks dat dit een heel menselijk trekje is, vind ik het gek. Want het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag naar papier daalt, moet je meebewegen en aanpassingen doen. Misschien moet je niet meer op papier uitkomen. En misschien moet je helemaal geen magazine meer maken. Als voorbeeld: Playboy. Anno 2013 met het internet vol vergelijkbare plaatjes – de geweldige interviews laat ik even buiten beschouwing – is het wellicht niet wenselijk meer om een tijdschrift uit te brengen (in ieder geval niet in de huidige vorm en invulling). Daarom moet je het papier loslaten en uitgaan van het merk. Die is sterk. Playboy zou in plaats van een tijdschrift uitbrengen, feesten kunnen organiseren. Of andere mediaproducten uit kunnen brengen waar wél (voldoende) vraag naar is, in plaats van vastklampen aan een dood paard.

Daarnaast denk ik dat niet veel jonge mensen nog gaan betalen voor content. Ze zijn opgegroeid met gratis content. Denk aan Nu.nl en aan gratis kranten als Spits en Metro. Ze hebben geen behoefte aan een uitgebreidere nieuwsvoorziening die geld kost. Later zullen enkele van hen dat wellicht wel hebben, maar dan spreken we van een hele kleine doelgroep. Tijdschriften zullen dan ook specifiek worden gemaakt voor kleine doelgroepen. Maar het gevolg daarvan is dat er daardoor weinig geld binnenkomt. En dus daalt het budget waarmee je een magazine moet maken. De kwaliteit zal dan dalen en dus de vraag vervolgens ook.

p.s. Voor degenen die denken dat het wel meevalt met de jonge mensen van nu en hun bereidheid te betalen voor content: Kijk eens Man Bijt Hond en Roy Donders. Dit zijn geen uitzonderingen. Nederland bestaat vooral uit dit soort mensen. Inhoud van veel bladen sluit daar niet bij aan. En de drang om meer informatie tot zich te nemen bovenop Nu.nl en een gratis krant ontbreek bij veel mensen. En ga na het tv-kijken door naar de Coffee Company waar iedereen met laptops en tablets geniet van gratis content (en GRATIS internet!).

– Lees ook ‘Volledige overgave is één van je belangrijkste tools‘ (Levenmoetjeleren.nl)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.